What you gonna do when the world's on fire?

Roberto Minervini, FR/IT/US, 2018
123 min., OmeU
Dokumentarfilm
Summer  2017,  a  string  of  brutal  police  killings  of  young  African  American  men  has  sent  shockwaves  throughout  the  country.  A  Black  community  in  the  American South tries to cope with the lingering effects of the past and navigate their place in a country that is  not  on  their  side.  Meanwhile,  the  Black  Panthers  prepare   a   large-scale   protest   against   police   brutality.A blistering meditation on the state of race in America from the director of THE OTHER SIDE.

Roberto Minervini ist bekannt dafür mit jedem neuen Filmprojekt in eine neue Welt einzutauchen. 2013 porträtierte er in „Stop the Pounding Heart“ eine religiöse junge Frau auf einer Ziegenfarm in Texas, die mit ihren Gefühlen gegenüber einem Rodeoreiter hadert. In „The other Side“ begleitete er in Lousiana Drogensüchtige und Bürgerwehren in ihrem Alltag und feierte damit internationale Erfolge. In seinem neuesten Dokumentarfilm konzentriert er sich erstmals auf die Probleme der schwarzen Bevölkerung in den USA. Anhand von drei unterschiedlichen Protagonisten versucht er die Lebensrealität einer ökonomisch abgehängten Community aufzuzeigen.

Da Minervini ohne festgelegtes Drehbuch arbeitet, ist er von seinem ursprünglichen Projekt abgewichen: Statt einen Film über die Musik der 1930er Jahre in Louisiana zu drehen, macht er aus aktuellem Anlass – der Tötung von Alton Sterling durch die Polizei in Baton Rouge (einem der Drehorte) – die Lage der Afroamerikaner zum Kern seiner Arbeit. Etwas Musik ist jedoch geblieben und auch der Titel geht auf einen alten Spiritual zurück; und der 14-jährige Ronaldo bereitet seinen neunjährigen Bruder Titus auf sein brenzliges Leben vor, inklusive Boxunterricht und Rassenlehre (ein Unterrichtsgegenstand, der in den USA nach über 250 Jahren noch immer im „Lehrplan“ steht).

Roberto Minervini’s most recent film, which premiered at this year’s Venice Film Festival, marks a striking departure. WHAT YOU GONNA DO WHEN THE WORLD’S ON FIRE? is the director’s first black-and-white film, and for the first time, he portrays the residents of a black neighborhood. In his film, set against the backdrop of a series of violent crimes and a brutal murder committed by the Ku Klux Klan, Minervini follows the actions of the New Black Panther Party for Self-Defense in New Orleans. With home visits, meetings and protests, the group under female leadership tries to win over the black community for its cause and to mobilize them for resistance. In addition to these scenes, which are carried by “Black Power” chants and form a kind of leitmotif, Minervini follows two young brothers. Their everyday life consists of hanging out and enduring benevolent motherly scolding. A feisty bar owner turns out to be at the heart of this film. Thus, Minervini masterly changes perspectives: between the public and the private, generations and genders. Racism and violence – that much is certain – will continue even after the preparations for the upcoming Mardi Gras.